lunes, 14 de diciembre de 2015

Unitat didàctica i justificació de la unitat didàctica

Descripció breu
Durant el tercer trimestre portarem a terme activitats centrades en la música i a la vegada treballarem de manera globalitzada el nostre l'entorn físic que tenim al voltant. Tot respectant la nostra cultura i atenent les necessitats presents del nostre entorn, on hi ha diversitat cultural, i d'aquesta manera fer que coneguin les altres cultures, a més de la pròpia, de forma lúdica i creativa. A través de l'expressió musical, aconseguim la motivació dels nostres infants i, a més, els ajudem en la seva formació integral en l'àmbit cognitiu, afectiu, motor i social. I constitueix una experiència globalitzadora perquè permet treballar d'una forma lúdica diferents continguts de les diverses àrees, harmonitzant els tres plànols de l'ésser humà: físic, afectiu i social.
En aquesta unitat didàctica està dirigida a nen i nenes de 2-3 anys i dissenyada per fer-se en un trimestre.
Ja que la nostra llar d'infants està ubicada a la muntanya a prop d'una granja escola, aprofitarem per endinsar-nos en el món fantàstic de la música amb l'ajuda de l'entorn animal i fer una visita als animals de la granja.
Per treballar aquesta unitat didàctica a la nostra escola decorarem l'aula amb els diferents tipus d'animals de granja amb notes musicals, realitzarem un racó de la música especial d'animals, llegirem i treballarem contes musicals d'animals, veurem vídeos i escoltarem cançons amb diferents llengües, realitzarem danses, murals, i prepararem el festival final de curs amb danses inspirades en animals de granja.
Abans realitzar les activitats que componen aquesta unitat didàctica durem a terme unes preguntes sobre els temes als infants per així poder conèixer les idees prèvies dels infants sobre aquest tema.
Tots aquests recursos faran que els nens s'impliquin més i comprenguin millor els conceptes treballats en aquesta unitat, al mateix temps que es diverteixen i aprenen. Per complementar la informació que tenen els infants dels animals de granja utilitzarem els ordinadors de l'aula i la pissarra digital per practicar amb les TIC.

Tipus de programació  
La major part d'aquesta programació es treballarà en el tercer trimestre (temporal) en la qual desenvoluparem amb els infants activitats diverses. En la unitat 4 la treballarem després de setmana santa en la qual durarà unes tres setmanes tot desenvolupant i experimentant activitats amb les noves tecnologies, entremig incorporarem una sortida a la granja (UD5) perquè els infants puguin observar i experimentar directament la realitat dels sons dels animals. 
Cap a finals d'abril treballarem la unitat 10 el taller de la música que durarà unes quatre setmanes, on realitzarem activitats diverses com: danses, racons, contes, cants en diferents llegües. 
Cap a finals de maig treballarem la unitat 14 on la qual posarem tots els coneixements que hem anat adquirint durant el tercer trimestre i el demostrarem realitzant un festival a final de curs. 
Una petita part d'aquesta programació la treballarem durant al llarg de l'any (permanent) l'hora de l'acomiadament (UD6) en la qual cantarem cançons típiques tots junts vint minuts abans de la sortida.


Unitat dins la programació del curs 
A continuació és mostra el quadre de programació del curs 2015-2016, on es pot observar que la nostra Unitat de programació es desenvoluparà al llarg del tercer trimestre. 
Hem decidit situar la programació en aquest període, centrant-nos en el moment evolutiu del nen. El tercer trimestre els infants ja hauran adquirit uns certs hàbits, i podrem centrar-nos en els animals de granja.


1r trimestre
2n trimestre
3r trimestre
UD1
UD2
UD3
UD4: Les Tic i les Tac (els animals de granja).
UD5: La granja.
UD6 : Hàbits d'autonomia personal
UD7
UD8
UD9
UD10: Taller de la música.
UD11
UD12
UD13
UD14: Preparació festival fi de curs.

Justificació de la proposta
En les nostres visites a la llar d'infants hem vist que la música és una part vital en pràcticament totes les activitats que realitzen., és l'eix central de la vida en les llars d'infants. Hi varien poques coses d'una llar d'infants a un altre, bàsicament canvia l'enfocament de les activitats unes més d'experimentació i d'altres més dirigides.
L'aprenentatge de la cultura i de l'entorn en aquesta etapa està basada en cançons i balls tradicionals, pràcticament no surten de les escoles per veure el món que els envolta. En algunes escoles el màxim que experimenten del seu entorn és una sortida a l'any que fan a una granja, biblioteca, museu, etc.
Tot i que la música i les llars d’infants estan estretament relacionades, a l’hora d’escollir un tema va resultar més complex de què inicialment semblava. Fàcilment podríem escollir festivitats claus com la castanyada, nadal o sant Jordi; igual que podríem haver escollit fer una programació basant-nos a treballar els hàbits amb la música. Però des d'un inici vam tenir molt clar dos temes que ens va atraure i agradar especialment per l’ampli ventall d’activitats i la gran llista de recursos que podíem utilitzar per a aquestes programacions.
La primera opció va ser tractar la Tardor, aquesta elecció a part d’atractiva per al gran nombre de cançons sobre el tema, també resultava realista, ja que podíem aprofitar que moltes estem fent les pràctiques i ara és el tema estrella que es toca en les llars d’infants, fent així un tema on podíem accedir a informació i activitats de forma més propera perquè era fàcil preguntar a les tutores de pràctiques o educadores del centre quines activitats feien o ens recomanàvem per al nostre projecte.
D’altra banda teníem l’opció de treballar els animals de la granja, treballar cançons, dites un entorn natural on molts infants no estan acostumats. A primera vista aquesta opció semblava una mica difícil de tractar per l’escàs material que hi ha a simple vista, però després de mirar a internet i analitzar, fàcilment vam poder veure el gran nombre de cançons sobre animals que hi ha a la xarxa, fent que la idea inviable inicial que hi havia amb aquest tema comencés a fer-se una idea cada vegada més original i atractiva per treballar amb ella.
Així doncs, després de fer una recopilació de material (cançons, dites, danses, etc.) de les dues propostes, finalment vam decantar-nos amb el tema de la granja. Pot ser, treballar amb la tardor ens donava una mica de confiança, però era evident que a l’hora de treballar i crear una programació de la llargada que volíem (un trimestre) el tema que necessitaven era la granja, mes si volíem incorporar una sortida amb els pares i fills. Això va fer que, finalment, ens decantéssim amb el tema de la granja i així, creéssim el projecte “els sons de la granja” on volem familiaritzar als infants amb l’entorn natural, ajudant-los a descobrir els animals, reconeix-los, discriminar els seus sons i ensenyar-li de forma amena i propera que els animals també mereixen un respecte i que ells, com sers humans, han de tenir cura i respecte per tots els éssers vius del planeta.

No hay comentarios :

Publicar un comentario