
Durant el tercer trimestre portarem a terme activitats centrades en la música i a la vegada treballarem de manera globalitzada el nostre l'entorn físic que tenim al voltant. Tot respectant la nostra cultura i atenent les necessitats presents del nostre entorn, on hi ha diversitat cultural, i d'aquesta manera fer que coneguin les altres cultures, a més de la pròpia, de forma lúdica i creativa. A través de l'expressió musical, aconseguim la motivació dels nostres infants i, a més, els ajudem en la seva formació integral en l'àmbit cognitiu, afectiu, motor i social. I constitueix una experiència globalitzadora perquè permet treballar d'una forma lúdica diferents continguts de les diverses àrees, harmonitzant els tres plànols de l'ésser humà: físic, afectiu i social.
En aquesta unitat didàctica està dirigida a nen i nenes de 2-3 anys i dissenyada per fer-se en un trimestre.
Ja que la nostra llar d'infants està ubicada a la muntanya a prop d'una granja escola, aprofitarem per endinsar-nos en el món fantàstic de la música amb l'ajuda de l'entorn animal i fer una visita als animals de la granja.
Per treballar aquesta unitat didàctica a la nostra escola decorarem l'aula amb els diferents tipus d'animals de granja amb notes musicals, realitzarem un racó de la música especial d'animals, llegirem i treballarem contes musicals d'animals, veurem vídeos i escoltarem cançons amb diferents llengües, realitzarem danses, murals, i prepararem el festival final de curs amb danses inspirades en animals de granja.
Abans realitzar les activitats que componen aquesta unitat didàctica durem a terme unes preguntes sobre els temes als infants per així poder conèixer les idees prèvies dels infants sobre aquest tema.
Tots aquests recursos faran que els nens s'impliquin més i comprenguin millor els conceptes treballats en aquesta unitat, al mateix temps que es diverteixen i aprenen. Per complementar la informació que tenen els infants dels animals de granja utilitzarem els ordinadors de l'aula i la pissarra digital per practicar amb les TIC.
En aquesta unitat didàctica està dirigida a nen i nenes de 2-3 anys i dissenyada per fer-se en un trimestre.
Ja que la nostra llar d'infants està ubicada a la muntanya a prop d'una granja escola, aprofitarem per endinsar-nos en el món fantàstic de la música amb l'ajuda de l'entorn animal i fer una visita als animals de la granja.
Per treballar aquesta unitat didàctica a la nostra escola decorarem l'aula amb els diferents tipus d'animals de granja amb notes musicals, realitzarem un racó de la música especial d'animals, llegirem i treballarem contes musicals d'animals, veurem vídeos i escoltarem cançons amb diferents llengües, realitzarem danses, murals, i prepararem el festival final de curs amb danses inspirades en animals de granja.
Abans realitzar les activitats que componen aquesta unitat didàctica durem a terme unes preguntes sobre els temes als infants per així poder conèixer les idees prèvies dels infants sobre aquest tema.
Tots aquests recursos faran que els nens s'impliquin més i comprenguin millor els conceptes treballats en aquesta unitat, al mateix temps que es diverteixen i aprenen. Per complementar la informació que tenen els infants dels animals de granja utilitzarem els ordinadors de l'aula i la pissarra digital per practicar amb les TIC.

La major
part d'aquesta programació es treballarà en el tercer trimestre (temporal) en
la qual desenvoluparem amb els infants activitats diverses. En la unitat 4 la
treballarem després de setmana santa en la qual durarà unes tres setmanes tot
desenvolupant i experimentant activitats amb les noves tecnologies, entremig
incorporarem una sortida a la granja (UD5) perquè els infants puguin observar i
experimentar directament la realitat dels sons dels animals.
Cap a finals
d'abril treballarem la unitat 10 el taller de la música que durarà unes quatre
setmanes, on realitzarem activitats diverses com: danses, racons, contes, cants
en diferents llegües.
Cap a finals
de maig treballarem la unitat 14 on la qual posarem tots els coneixements que
hem anat adquirint durant el tercer trimestre i el demostrarem realitzant un
festival a final de curs.
Una petita
part d'aquesta programació la treballarem durant al llarg de l'any (permanent)
l'hora de l'acomiadament (UD6) en la qual cantarem cançons típiques tots junts
vint minuts abans de la sortida.

A continuació és mostra el
quadre de programació del curs 2015-2016, on es pot observar que la nostra
Unitat de programació es desenvoluparà al llarg del tercer trimestre.
Hem decidit situar la
programació en aquest període, centrant-nos en el moment evolutiu del nen. El
tercer trimestre els infants ja hauran adquirit uns certs hàbits, i podrem
centrar-nos en els animals de granja.
1r
trimestre
|
2n
trimestre
|
3r
trimestre
|
|||
UD1
|
UD2
|
UD3
|
UD4: Les Tic i les Tac (els animals de granja).
|
UD5: La granja.
|
|
UD6 : Hàbits d'autonomia personal
|
|||||
UD7
|
UD8
|
UD9
|
UD10: Taller de la música.
|
||
UD11
|
UD12
|
UD13
|
UD14: Preparació festival fi de
curs.
|

En les
nostres visites a la llar d'infants hem vist que la música és una part vital en
pràcticament totes les activitats que realitzen., és l'eix central de la vida
en les llars d'infants. Hi varien poques coses d'una llar d'infants a un altre,
bàsicament canvia l'enfocament de les activitats unes més d'experimentació i
d'altres més dirigides.
L'aprenentatge
de la cultura i de l'entorn en aquesta etapa està basada en cançons i balls
tradicionals, pràcticament no surten de les escoles per veure el món que els
envolta. En algunes escoles el màxim que experimenten del seu entorn és una
sortida a l'any que fan a una granja, biblioteca, museu, etc.
Tot i que la
música i les llars d’infants estan estretament relacionades, a l’hora
d’escollir un tema va resultar més complex de què inicialment semblava.
Fàcilment podríem escollir festivitats claus com la castanyada, nadal o sant
Jordi; igual que podríem haver escollit fer una programació basant-nos a
treballar els hàbits amb la música. Però des d'un inici vam tenir molt clar dos
temes que ens va atraure i agradar especialment per l’ampli ventall
d’activitats i la gran llista de recursos que podíem utilitzar per a aquestes
programacions.
La primera
opció va ser tractar la Tardor, aquesta elecció a part d’atractiva per al gran
nombre de cançons sobre el tema, també resultava realista, ja que podíem
aprofitar que moltes estem fent les pràctiques i ara és el tema estrella que es
toca en les llars d’infants, fent així un tema on podíem accedir a informació i
activitats de forma més propera perquè era fàcil preguntar a les tutores de
pràctiques o educadores del centre quines activitats feien o ens recomanàvem
per al nostre projecte.
D’altra banda
teníem l’opció de treballar els animals de la granja, treballar cançons, dites
un entorn natural on molts infants no estan acostumats. A primera vista aquesta
opció semblava una mica difícil de tractar per l’escàs material que hi ha a
simple vista, però després de mirar a internet i analitzar, fàcilment vam poder
veure el gran nombre de cançons sobre animals que hi ha a la xarxa, fent que la
idea inviable inicial que hi havia amb aquest tema comencés a fer-se una idea
cada vegada més original i atractiva per treballar amb ella.
Així doncs,
després de fer una recopilació de material (cançons, dites, danses, etc.) de
les dues propostes, finalment vam decantar-nos amb el tema de la granja. Pot
ser, treballar amb la tardor ens donava una mica de confiança, però era evident
que a l’hora de treballar i crear una programació de la llargada que volíem (un
trimestre) el tema que necessitaven era la granja, mes si volíem incorporar una
sortida amb els pares i fills. Això va fer que, finalment, ens decantéssim amb
el tema de la granja i així, creéssim el projecte “els sons de la granja” on
volem familiaritzar als infants amb l’entorn natural, ajudant-los a descobrir els
animals, reconeix-los, discriminar els seus sons i ensenyar-li de forma amena i
propera que els animals també mereixen un respecte i que ells, com sers humans,
han de tenir cura i respecte per tots els éssers vius del planeta.
No hay comentarios :
Publicar un comentario