
- Títol de la programació: Els sons de la granja.
- Concreció de l'etapa educativa i el cicle a qui va dirigida: Primer cicle, P-2
- Edats dels infants del grup a qui es dirigeix: de 24 mesos a 36 mesos.

1. Adquirir eines i recursos per desenvolupar el sentit musical dels infants mitjançant elements vius, concrets i variats.
2. Prendre consciència de la importància de l’audició, aprendre a escoltar. Ecologia sonora.
3. Apreciar i valorar el sentit lúdic de les activitats musicals en l’etapa 0-3.
4. Explorar de manera sensorial el moviment del cos seguint els ritmes musicals.
Descoberta de l´entorn
1. Saber discriminar els sons i la seva procedència.
2. Conèixer els fonaments de la cultura popular amb especial referència al folklore propi del país.
3. Memoritzar algunes cançons, jocs de falda, danses i dites
4. Escoltar, explorar i discriminar els sons presents en l'entorn natural, cultural i artístic: elements de l'entorn que produeixen so, sons que es poden produir amb el cos, sons enregistrats. Percebre el so i el silenci i les diferents qualitats del so.
Comunicació i llenguatge
1. Reconèixer i reproduir sons de diferents animals.
2. Aprendre cançons d´animals.
3. Expressar-se i comunicar-se mitjançant els diferents llenguatges a través de la música.
4. Fomentar l'expressió corporal i el reconeixement de l'esquema corporal propi per mitjà de la dansa i les cançons tradicionals.
Objectius
d’aprenentatge
|
Capacitats
|
||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
|
Adquirir eines i recursos per desenvolupar
el sentit musical dels infants mitjançant elements vius, concrets i
variats.
|
x
|
||||||||
Prendre consciència de la importància de l’audició, aprendre
a escoltar. Ecologia sonora.
|
x
|
x
|
|||||||
Apreciar i valorar el sentit lúdic de les
activitats musicals en l’etapa 0-3.
|
x
|
||||||||
Explorar de manera sensorial el moviment del
cos seguint els ritmes musicals.
|
x
|
||||||||
Saber discriminar els sons i la seva
procedència.
|
x
|
x
|
|||||||
Conèixer els fonaments de la cultura popular
amb especial referència al folklore propi dels país.
|
x
|
x
|
|||||||
Memoritzar algunes cançons, jocs de
falda, danses i dites.
|
x
|
x
|
|||||||
Escoltar, explorar i discriminar els
sons presents en l'entorn natural, cultural i artístic: elements de l'entorn
que produeixen so, sons que es poden produir amb el cos, sons enregistrats.
Percebre el so i el silenci i les diferents qualitats del
so.
|
x
|
||||||||
Reconèixer i reproduir sons de diferents
animals.
|
x
|
x
|
x
|
||||||
Aprendre cançons d´animals.
|
x
|
x
|
|||||||
Expressar-se i
comunicar-se mitjançant els diferents llenguatges a través de la música.
|
x
|
x
|
|||||||
Fomentar l'expressió corporal i el
reconeixement de l'esquema corporal propi per mitjà de la dansa i les
cançons tradicionals.
|
x
|
x
|

Conceptuals
|
Procedimentals
|
Actitudinals
|
|
Àrea 1
descoberta d'un mateix
|
● Representació de danses, dites i cançons mitjançant
parts i elements del propi cos
|
● Exploració i experimentació del popi cos,
les emocions i els sentiments
|
● Mostrar satisfacció i esforç per
relacionar-se amb altres infants i persones adultes
|
Àrea 2:
descoberta de l'entorn natural i social
|
● Representació de contes relacionats amb
l'entorn físic, social, materials i elements de l'entorn natural
|
● Creació d’hàbits d'observació,
exploració de l'entorn físic, social,
materials I elements de l'entorn natural.
|
● Aconseguir que mostrin interès, afecte I
respecte per tot l'entorn que ens envolta (físic, social, material i elements
naturals)
|
Àrea 3:
comunicació i llenguatge
|
● Memorització de danses, dites, jocs de
falda i cançons, treballant el llenguatge, corporal, verbal i musical.
|
● Reconeixement del llenguatge corporal,
verbal, musical I plàstic
● Reproducció d'algunes cançons,
cantarelles, jocs de falda I rodolins relacionades amb animals de granja.
● Representació de danses senzilles amb una
coordinació el cos I sentit del ritme
|
● Sensibilitat davant els missatges de les
persones adultes amb la percepció dels diferents senyals comunicatius: gest,
entonació.
|

Es porten a terme i s’elaboren diferents activitats per treballar tot el grup/classe, de forma cooperativa i de manera individual, per tal d’afavorir la interacció, la socialització i les relacions interpersonals i també comptem amb la col·laboració de la família, que ens serà imprescindible per al bon funcionament de la llar d’infants.
Es tracta d’afavorir les relacions unipersonals de qualitat (molt vinculades a les capacitats expressives i comunicatives) amb tots els membres de la comunitat educativa, l’autoestima, la cooperació i la confiança, i crear un ambient càlid, acollidor i segur per als infants, en el qual els nens i nenes se sentin motivats a conèixer el que els envolta i a experimentar amb el seu entorn.
En el nostre projecte i amb les activitats intentarem ajudar els infants a buscar, construir i organitzar el saber, aportant-los valors i estimulant-los en el seu desenvolupament i aprenentatge tractant de motivar a l’infant en tot moment i procurant que sigui el protagonista actiu en tot moment, per tant, les activitats que proposem tenen caràcter lúdic, ja que pensem que el joc i el model lúdic és la base per adquirir els coneixements:
- Es respectarà la diversitat, els ritmes i l'evolució dels infants.
- Tindran la música i el joc com a motor de desenvolupament, activitat natural, pròpia i
espontània dels infants, que és la base dels processos d’aprenentatge.
- Han de ser vivencials, partint de l'entorn més immediat dels infants, permetent la
interacció amb persones i animals.

Seqüencia didàctica
|
Activitat
d´avaluació inicial:
Activitat 1: Les TIC i els
animals.
Activitat 2: L'hora del conte. |
Activitats
de desenvolupament:
Activitat 3: Jocs cantats.
Activitat 4: It's time to sing. Activitat 5: Sóc un animal. Activitat 6: Titelles.
Activitat 7: Mural.
|
Activitats
de síntesi:
Activitat 8: Anem a la granja.
Activitat 9: Representació musical. |

Activitat d’avaluació inicial
Activitat 1: Les TIC i els animals.
Mitjançant les TIC, l'educador/a farà una activitat inicial per avaluar els coneixements previs dels infants. Amb l'ajuda de contes, cançons, petits vídeos i imatges relacionats amb els animals i la granja per observar si els infants reconeixen els animals i les seves onomatopeies per, així, saber exactament quin és el punt de partida de cara a enfocar les
activitats de desenvolupament.
Material:
Recursos materials:
● Pissarra digital.
Recursos musicals:
● Els animals de la granja.
● Ploreu, ploreu ninetes.
● La gallina ponicana.
● Quan tres oques van al camp.
● El gall i la gallina.
● Conillets a amagar.
● The sounds of farm animals.
Activitat 2: L'hora del conte.
L'educador/a explicarà contes relacionats amb els animals de granja, que tant podran ser representats amb animals de peluix, representats pels mateixos nens o explicats simplement d'un llibre, on hi sortiran sons i cançons d'animals.
En la primera activitat de l'hora del conte i inclourem l'activitat d'avaluació inicial, on l'educadora mitjançant un personatge del conte demanarà als nens sobre els coneixements previs dels animals.
Materials:
Recursos materials:
● Contes d’animals de granja
● Peluixos d’animals de granja
● Tros de roba marró.
Recursos musicals:
● A la granja d’en GepetActivitats de desenvolupament:
Activitat 3: Jocs cantats.
Durant el tercer trimestre l’educadora conjuntament amb els infants treballaran una sèrie de cançons amb les seves danses corresponents, primer començaran per trossos més petits i a poc a poc anirem incorporant la dansa conjuntament amb la cançó sencera,tot intentant cada cop més seguir l'educadora en el cant i el ball. També hi haurà una sèrie de cançons en les quals ens ajudarem conjuntament amb gesticulacions per representar-les.
Material:
Recursos materials:
●
Aparell de CD.
● CD de
cançons.
● Blocs
tous.
●
Retalls de roba.
● Capsa
de cartró grans.
●
Peluixos d'animals.
Recursos musicals:
● Conillets a amagar.Activitat 4: It's time to sing.
Durant el tercer trimestre l'educadora conjuntament amb els infants, treballaran cinc sessions de diverses cançons en anglès, on podran escoltar tot nombrar-los pel seu nom corresponent i simular els sons de diversos animals de granja, tot ajudant-se amb imatges dels diversos animals dels quals surten a la cançó.
Material:
Recursos materials:
● Radiocasset .
● CD amb la cançó the sounds of farm animals.
Recursos musicals:
● The sounds of farm
animalsActivitat 5: Sóc un animal.
L'educadora posarà cançons sobre animals, primer cantarem i ballarem. Després els nens hi hauran de representar els moviments i els sons d'aquell animal.
Material:
Recursos materials:
● Radiocasset.
● Cd
amb sons i cançons
Recursos musicals:
● Ploreu, ploreu ninetes.
● Quan
tres oques van al camp.
● El gall i la gallina.Activitat 6: Titelles.
L'educadora amb l'ajuda d'unes titelles farà representacions de contes, on introduirà en el moment adequat cançons d'animals.
Material:
● Titelles d'animals
Amb les fotos que hem fet a la visita a la granja farem un mural on col·locarem cada animal en la seva estança al mateix temps que cantem les cançons que hem treballat en tot el trimestre.
Materials:
● Paper
per fer el mural.
● Fotos
ja revelades.
● Cinta
adhesiva.
● Retoladors.Activitats de síntesi:
Activitat 8: Anem a la granja.
Excursió a una granja propera on podran acompanyar-nos els familiars dels infants. Un cop allà a la granja visitarem els animals i aprofitarem per cantar les cançons que hem après relacionades amb els animals que estem visitant.
Aprofitarem per dinar en la granja i compartir un dia amb les famílies.
Material:
Per l´activitat de síntesis: paper per fer el mural, les fotos de la visita revelades, cinta adhesiva, retoladors.
Per la resta d´activitats no cal material especific.
Aquí posarem en pràctica tots els coneixements que han anat adquirint els infants sobre la matèria treballada en el tercer trimestre, tot demostrant a través d’una representació final, on la qual els pares podran gaudir dels seus fills veient-los ballant i cantant diverses cançons de les quals una és en català i l’altre és en anglès.
Material:
● Radiocasset● CD amb les cançons que utilitzarem a la representació
● Materials diversos per realitzar un decorat de fons.
● Diverses disfresses d’animals de granja, ja que els ajudarà a posar-se en el paper del qual han de representar.

Dilluns
|
Dimecres
|
Divendres
|
Setmana
1
|
||
Avaluació inicial:
Activitat 1: Les TIC i els animals. (T. 45 min)
Ús de les TIC per treballar els animals de la granja amb les seves
cançons.
|
Avaluació inicial:
Activitat 2: L'hora del conte (T. 35 min)
Explicar un conte d'animals de granja, i representant els seus
sorolls.
|
Activitat 3: Titelles(T. 30 min)
Representació de titelles imitant els sons dels animals.
|
Setmana
2
|
||
Activitat 4: Jocs cantats (T. 45 min)
Varietat de jocs amb música.
|
Activitat 5: Soc un animal (T. 45 min)
Imitació de moviments d'alguns animals, cada animal amb la seva
cançó. Imitar algunes de les onomatopeies dels animals de granja.
|
Activitat 2: L'hora del conte (T. 35 min)
Explicar un conte d'animals de granja, i representant els seus
sorolls.
|
Setmana
3
|
||
Activitat 4: Jocs cantats (T. 45 min)
Varietat de jocs amb música.
|
Activitat 6: It´s time to sing (T. 40 min)
Amb una cançó treballem els sons de la granja en anglès.
|
Activitat 3: Titelles(T. 30 min)
Representació de titelles imitant els sons dels animals.
|
Setmana
4
|
||
Activitat 4: Jocs cantats (T. 45 min)
Varietat de jocs amb música.
|
Activitat 2: L'hora del conte (T. 35 min)
Explicar un conte d'animals de granja, i representant els seus
sorolls.
|
Activitat 3: Titelles(T. 30 min)
Representació de titelles imitant els sons dels animals.
|
Setmana
5
|
||
Activitat 4: Jocs cantats (T. 45 min)
Varietat de jocs amb música.
|
Activitat 5: Soc un animal (T. 45 min)
Imitació de moviments d'alguns animals, cada animal amb la seva
cançó. Imitar algunes de les onomatopeies dels animals de granja.
|
Activitat 2: L'hora del conte (T. 35 min)
Explicar un conte d'animals de granja, i representant els seus
sorolls.
|
Setmana
6
|
||
Activitat 3: Titelles(T. 30 min)
Representació de titelles imitant els sons dels animals.
|
Activitat 2: L'hora del conte (T. 35 min)
Explicar un conte d'animals de granja, i representant els seus
sorolls.
|
Activitat 4: Jocs cantats (T. 45 min)
Varietat de jocs amb música.
|
Setmana
7
|
||
Avaluació al llarg de la
unitat didàctica
Activitat 4: Jocs cantats (T. 45 min)
Varietat de jocs amb música.
|
Activitat 6: It´s time to sing (T. 40 min)
Amb una cançó treballem els sons de la granja en anglès.
|
Activitat 5: Soc un animal (T. 45 min)
Imitació de moviments d'alguns animals, cada animal amb la seva
cançó. Imitar algunes de les onomatopeies dels animals de granja.
|
Setmana
8
|
||
Avaluació al llarg de la
unitat didàctica
Activitat 4: Jocs cantats (T. 45 min)
Varietat de jocs amb música.
|
Activitat 2: L'hora del conte (T. 35 min)
Explicar un conte d'animals de granja, i representant els seus
sorolls.
|
Activitat 3: Titelles(T. 30 min)
Representació de titelles imitant els sons dels animals.
|
Setmana
9
|
||
Activitat 5: Soc un animal (T. 45 min)
Imitació de moviments d'alguns animals, cada animal amb la seva
cançó. Imitar algunes de les onomatopeies dels animals de granja.
|
Activitat 2: L'hora del conte (T. 35 min)
Explicar un conte d'animals de granja, i representant els seus
sorolls.
|
Activitat 4: Jocs cantats (T. 45 min)
Varietat de jocs amb música.
|
Setmana
10
|
||
Activitat 4: Jocs cantats (T. 45 min)
Varietat de jocs amb música.
|
Activitat 6: It´s time to sing (T. 40 min)
Amb una cançó treballem els sons de la granja en anglès.
|
Activitat 5: Soc un animal (T. 45 min)
Imitació de moviments d'alguns animals, cada animal amb la seva
cançó. Imitar algunes de les onomatopeies dels animals de granja.
|
Setmana
11
|
||
Activitat 5: Soc un animal (T. 45 min)
Imitació de moviments d'alguns animals, cada animal amb la seva
cançó. Imitar algunes de les onomatopeies dels animals de granja.
|
Activitat 4: Jocs cantats (T. 45 min)
Varietat de jocs amb música.
|
Activitat 3: Titelles(T. 30 min)
Representació de titelles imitant els sons dels animals.
|
Setmana
12
|
||
Activitat 4: Jocs cantats (T. 45 min)
Varietat de jocs amb música.
|
Activitat 2: L'hora del conte (T. 35 min)
Explicar un conte d'animals de granja, i representant els seus sorolls.
|
Activitat 6: It´s time to sing (T. 40 min)
Amb una cançó treballem els sons de la granja en anglès.
|
Setmana
13
|
||
Activitat 5: Soc un animal (T. 45 min)
Imitació de moviments d'alguns animals, cada animal amb la seva
cançó. Imitar algunes de les onomatopeies dels animals de granja.
|
Activitat 2: L'hora del conte (T. 35 min)
Explicar un conte d'animals de granja, i representant els seus
sorolls.
|
De síntesi:
Activitat 8: Anem a la granja. (T. tot el dia)
Sortida amb els familiars.
|
Setmana
14
|
||
Activitat 5: Soc un animal (T. 45 min)
Imitació de moviments d'alguns animals, cada animal amb la seva
cançó. Imitar algunes de les onomatopeies dels animals de granja.
|
Activitat 7: Mural (T. 35 min)
Fer un mural amb les fotos de la visita a la granja.
|
De síntesi:
Activitat 9: (T. 10 min)
Representació musical
Representació musical on els nens demostraran com canten i ballen.
|

Els infants són l’element
humà que dóna sentit a la nostra intervenció
educativa. Com a característiques de la seva concreció
i definició en l’estructura.
- El nombre total d’infants i dels agrupaments.
- La ràtio o proporció infants/educador.
- Els criteris d’agrupament dels alumnes.
No hi ha un nombre d'infants ideal per
a una escola bressol o un parvulari, però, per afavorir un
ambient familiar i acollidor i fer possible que la major part de les
activitats estiguin globalitzades a escala de tot el centre, la
grandària de les escoles d'educació infantil ha de
permetre tenir un nombre reduït d'infants.
A l’escola bressol, els infants
solen agrupar-se per edat homogènia i amb poca diferència
de mesos entre el més petit i el més gran. Els
agrupaments per edats es basen en criteris psicopedagògics en
relació amb el nivell de desenvolupament infantil, i també
en les necessitats reals de la demanda de places en cada curs.
Activitats
inicials
- Les TIC i els animals.
L'agrupament serà partit, es a es fa una primera sessió amb la meitat de la classe i després la segona sessió amb l’altra meitat, i es farà per edats homogènies de 24 a 36 mesos. - L’hora del conte.
L'agrupament serà de gran grup, i es farà per edats homogènies de 24 a 36 mesos.
Activitats de desenvolupament:
- Jocs cantats.
L'agrupament serà de gran grup, per facilitar la interacció amb els altres, i es farà per edats homogènies de 24 a 36 mesos. - It´s time to sing.
L'agrupament serà de gran grup, i es farà per edats homogènies de 24 a 36 mesos. - Soc un animal.
L'agrupament serà de gran grup, per facilitar la interacció amb els altres, però hi ha una part individual que cada nen faig la seva onomatopeia. Les edats homogènies de 24 a 36 mesos. - Titelles.
L'agrupament serà de gran grup, i es farà per edats homogènies de 24 a 36 mesos. - Mural.L´agrupament serà de mig grup i mig grup, per edats homogènies de 24 a 36 mesos.
Activitats de síntesi:
- Anem a la granja.
L'agrupament serà de grups petits de cinc infants i acompanyants, per facilitar la interacció amb l’entorn i els animals, i es farà per edats homogènies de 24 a 36 mesos. Durant la sortida hi haurà moments en què el grup es divideix per realitzar activitats concretes. - Representació musical.
L'agrupament serà de gran grup, per facilitar la interacció amb els altres, i es farà per edats homogènies de 24 a 36 mesos.

El paper de la persona educadora és
molt important, ja que observarà, motivarà i vetllarà
per la seguretat i el benestar dels infants.
Ha d'estar obert a noves propostes que
ajudin a millorar l'educació dels infants i a l'enteniment i
la coordinació entre els diferents membres que intervenen en
el procés, i mostrar sensibilitat envers les dinàmiques
socials, obert a l'entorn i a la intervenció amb les famílies.
Algunes de les funcions principals:
- Acompanyar els infants, escoltar-los i orientar-los.
- Estimular l’observació i la recerca per part dels infants i incitar la seva creativitat.
- Actuar en casos de conflictes.
- Respectar i fer respectar el medi ambient. L’educador és un model pels infants per tant, ha de donar exemple, i no només amb paraules sinó amb fets.
- Programar la intervenció educativa i d'atenció social a la infància a partir de les directrius del programa de la institució i de les característiques individuals, del grup i del context.
- Organitzar els recursos per al desenvolupament de l'activitat responent a les necessitats i característiques dels nens i nenes.
- Desenvolupar les activitats programades, emprant els recursos i estratègies metodològiques apropiades i creant un clima de confiança.
- Actuar davant contingències relatives a les persones, recursos o mitjans, transmetent seguretat i confiança i aplicant, en el seu cas, els protocols d'actuació establerts.
- Actuar amb autonomia i iniciativa en el disseny i realització d'activitats, respectant les línies pedagògiques i d'actuació de la institució en la qual desenvolupa l'activitat.
- Mantenir relacions fluides amb els nens i nenes i les seves famílies, membres del grup on s'estigui integrat i altres professionals, mostrant habilitats socials, capacitat de gestió de la diversitat cultural i aportant solucions a conflictes que es presentin.
- Generar entorns segurs, respectant la normativa i protocols de seguretat en la planificació i desenvolupament de les activitats.
- Establir i mantenir relacions fluides amb la comunitat educativa i coordinació amb les famílies, l'equip educatiu i amb altres professionals.
- Programar, organitzar, realitzar i avaluar processos d'intervenció educativa de centre i de grup de nens i nenes.
- Desenvolupar programes d'adquisició i entrenament en hàbits d'autonomia i salut, així com altres d'intervenció en situacions de risc.
- Promoure i implementar situacions de joc com a eix de l'activitat i del desenvolupament infantil.
- Desenvolupar els recursos expressius i comunicatius del nen i la nena com a medi de creixement personal i social.
- Desenvolupar accions per afavorir l'exploració de l'entorn a través del contacte amb els objectes; relacions del nen o nena amb els seus iguals i amb les persones adultes.
Les posades en pràctica de
l'educadora infantil:
- Motivar i incentivar als infants.
- Fer de guia i facilitador en el seu procés d'ensenyament i aprenentatge de l'alumnat.
- Proporcionar els materials necessaris per dur a terme les activitats.
- Preparar prèviament les activitats a realitzar envers els seus interessos.
- Tenir els objectius clars.
- Mostrar una actitud de respecte i confiança, afectuosa, tolerant, no autoritària i oberta.
- Posar en pràctica l'escolta activa.
Dins de la nostra Unitat Didàctica
i en les seves activitats, el paper de l’educadora serà
afavorir un clima de tranquil·litat, confiança i afecte
per motivar i facilitar els infants que participin activament i poder
arribar a aconseguir els nostres objectius en relació a la
temàtica. També es respectarà la diversitat per
afavorir el seu desenvolupament, adequant les actuacions educatives.

En el projecte del qual estem
elaborant centrat en la música contemplem el tractament a la
diversitat en la qual requereix una acció educativa que doni
resposta a aquestes necessitats derivades de factors personals,
socioculturals, estils d'aprenentatge, etc., afavorint els principis
d'equitat i d'inclusió.
Cada infant té
una sèrie de característiques físiques, una
sèrie de característiques socioeconòmiques
i culturals
i una sèrie de característiques psicològiques
que els fan ser diferents. Davant de tota aquesta diversitat,
nosaltres intentem donar amb aquest projecte una resposta que permeti
als nens i nenes avançar en el seu procés de
desenvolupament, tot utilitzant estratègies i actuacions vers
les diferències per fer disminuir les desigualtats, facilitat
que tots els infants gaudeixen de les mateixes oportunitats i
aconseguir que desenvolupin el màxim possible les seves
capacitats.
El nostre projecte en el qual
treballem la música en l’entorn físic i cultural de
manera globalitzadora creiem que és molt important introduir
la música des de ben petits ja que per mitjà de la
música podem oferir als infants la possibilitat d'expressar
els sentiments i comunicar-se, potenciant aquestes capacitats des de
molt aviat es fonamental pel seu bon desenvolupament per afrontar les
situacions de la vida.
Involucrant la música com : cançons ,audicions ,danses etc.. s'introdueixen les bases de la conservació de la pròpia cultura i de la construcció de la pròpia identitat, esglaó bàsic per després obrir-se a un món cultural força més ampli. També aconseguim augmentar la motivació dels infants, ja que incloem un punt d'interès propi en l'aprenentatge, la qual cosa afavoreix la seva col·laboració i la seva implicació en tal procés de forma activa, fent-los partícips de la seva pròpia educació i fomentat que se sentin persones importants.
Involucrant la música com : cançons ,audicions ,danses etc.. s'introdueixen les bases de la conservació de la pròpia cultura i de la construcció de la pròpia identitat, esglaó bàsic per després obrir-se a un món cultural força més ampli. També aconseguim augmentar la motivació dels infants, ja que incloem un punt d'interès propi en l'aprenentatge, la qual cosa afavoreix la seva col·laboració i la seva implicació en tal procés de forma activa, fent-los partícips de la seva pròpia educació i fomentat que se sentin persones importants.

Valoració del
progrés i evolució dels infants
Per
valorar el progrés dels infans ho farem de la següent
manera:
Aquí
tenim una escala d'estimació per avaluar els infants en
l'activitat inicial:
0:
No ho fa mai
Farem
tres avaluacions durant el trimestre, una incial, una al llarg de la
unitat didàctica i l'altra al final del procés, ho
farem observant els infants dins de les activitats programades
mitjançant anotacions en una escala d'estimació.
L'educadora
realitzarà les activitats fent participar als infants,
demanant coses sobre els animals, fent-los ballar, etc.
Per
poguer avaluar tots els infants ho farem en més d'una
activitat per procés, ja que així ens podem concretar
més amb cada infant I poguer treure bones valoracions per a
l'avaluació.
- Dins l'activitat inicial ho farem a l'activitat d'explicació d'un conte.
- Al llarg de la unitat didàctica ho farem a l'activitat de jocs cantats.
- Al final del procés ho farem a l'activitat de la representació final.
Nom:
|
Data:
|
Els sons de la granja
|
|||||
Activitat inicial
|
|||||||
Indicadors i ítems
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
||
Mostra interès per les diferents activitats proposades per l'educadora
|
|||||||
Respecta els companys, els objectes, els materials I l'espai
|
|||||||
Reconeix els diferents animals de granja I els seus sons
|
|||||||
Segueix el joc de “conillets a amagar”
|
|||||||
Canta les cançons dels animals de granja
|
|||||||
Imita els sons dels animals
|
|||||||
Col.labora a la realització de les activitats quan l'Educadora l'hi
demana
|
1:
Ho fa poques vegades
2:
Ho fa sovint
3:
Ho fa gairebé sempre
4:
Ho fa sempre
Valoració de la
unitat didàctica
És
important tenir en compte que en tota programació s’han d’establir uns criteris d’avaluació que s’utilitzen com
a eines d’observació i així poder avaluar els
resultats del procés d’aprenentatge i veure fins a quin punt
l’infant ha assolit els objectius didàctics proposats per
així veure els punts forts i els febles de la programació
i poder modificar o accentuar les activitats per tal d’aconseguir
una programació que pugui respondre a les necessitats de tots
els alumnes.
A
l’hora d’establir uns criteris d’avaluació s’ha de
tenir en compte:
- L'educador/a ha de dissenyar activitats d’avaluació en funció a les activitats d’aprenentatge. Avaluar serveix per aprendre a millorar les activitats d’aprenentatge i així aconseguir respondre a totes les necessitats educatives dels infants.
- Cal fer diferents tipus d’avaluacions segons la seva finalitat: avaluació inicial, avaluació formativa i avaluació sumativa.
- Cal diferenciar els tipus d’avaluacions segons el subjecte a avaluar: autoavaluació, avaluació col·lectiva i coavaluació.
Quan
parlem de criteris d'avaluació, estem parlant que hem de donar
resposta a què, quan i com avaluem, per tal de valorar els
resultats obtinguts per l'alumnat en el procés avaluador.
- Què avaluar? L'avaluació ha de garantir la coherència de la tasca que s’està fent i s’ha de vincular les decisions dels educadors amb la tasca en l'aula. Es poden diferenciar entre:
- Avaluació dels aprenentatges: funció qualificadora/certificadora que es fixa en el resultat final, sense tenir en compte el procés ni el progrés de l'infant.
- Avaluació per l'aprenentatge: funció formadora/reguladora que incorpora l'avaluació com una estratègia en el procés d'ensenyament - aprenentatge.
- Quan avaluar? Els moments per a l'avaluació es corresponen amb les fases:
- Avaluació inicial: És la recollida d’informació que es realitza a l’inici de la intervenció formativa. El seu objectiu és conèixer el punt de partida dels alumnes, avaluar els seus coneixements previs. L’avaluació inicial es pot fer de diverses formes:
- Recollint informació: dades personals i acadèmiques de l’expedient de l’infant.
- Fer una reunió reunió amb els pares per conèixer els hàbits i el comportament de l’infant a casa.
- Coordinant-te amb l’anterior educador/a i fent un traspàs d’informació.
- Utilitzant instruments d’avaluació. Per exemple:
Si
|
No
|
|
Coordina braços i cames en ballar.
|
||
Es relaciona amb els seus companys i companyes.
|
||
Participa en les rutines de l’aula.
|
||
Nomena alguns animals i onomatomanies.
|
||
Compren normes senzilles.
|
||
Gaudeix escoltant contes i música.
|
||
Vocalitza clarament
|
- Avaluació formativa o reguladora: Té com a objectiu valorar la programació que s'està desenvolupant a l'aula, observar si els continguts i les activitats són les més adequades per ajustar la intervenció educativa a les necessitats que es detecten. Es porta a terme de manera continuada al llarg de tot el procés d'aprenentatge. Aquest tipus d'avaluació permet la revisió permanent del procés educatiu. Així doncs es pretén que l'infant construeixi un bon sistema intern de control i el millori progressivament en el seu procés d'aprenentatge.
Aquesta
avaluació pretén determinar les dificultats així
com els èxits obtinguts durant el procés d’
aprenentatge. Aquest és un procés llarg en el qual va
reestructurant el seu coneixement a partir de les activitats
proposades.
L'objectiu
de l'avaluació és el de ser capaç d'autorregular
el seu procés d'aprenentatge, tot reforçant els èxits
aconseguits i proposant diferents tipus de gestió dels errors
que puguin sorgir durant l'aprenentatge. Així doncs, es pretén
que l'infant construeixi un bon sistema intern de control i el
millori progressivament en el seu procés d'aprenentatge.
Aquesta
avaluació es farà mitjançant l'observació
sistemàtica i pautada d'algunes de les activitats de la
programació amb un seguiment individualitzat de totes i dels
objectius assolits. D'aquesta manera, en diferents fulls de seguiment
on estaran els noms dels alumnes, s'anotaran les dades i observacions
d'algunes activitats, a partir de criteris prèviament
establerts.
Aquest
enregistrament dels resultats i observacions pertinents de les
activitats en fulls de seguiment i la interpretació de les
observacions efectuades permetrà conèixer com assimilen
els infants la seva experiència educativa i millorar l'acció
d'ensenyança-aprenentatge.
L'educador/a
ha de recollir la màxima informació possible de cada
infant.
- Avaluació final: El seu objectiu és donar informació sobre les capacitats assolides per l'alumnat al final de curs, cicle o etapa. Serveix per a qüestionar-se la funcionalitat de l'àrea en el conjunt del currículum i la seva adequació al Projecte curricular de centre. Durant el transcurs del seu procés s'obtenen dades i resultats parcials amb els quals realitzar una anàlisi i valoració del que esdevé. Sintetitza el més rellevant de la informació, i a partir d'aquí es fa una estimació global.
- Com avaluar? S’ha de saber quins instruments i tècniques són les més adients per obtenir la informació necessària per fer l’avaluació. Aquests instruments poden ser:
- Pautes d’observació.
- Diari de classe.
- Escales estimatives.
- Entrevistes amb les famílies.
Autoavaluació
El
punt de l’autoavaluació és un dels més
importants de tots, ja que és gràcies a ell no només
es fa una valoració de l’actitud de l’educador, sinó
que també es valora fins a quin punt els infants han assolit
els aprenentatges proposats i fins a quin punt els objectius
proposats han sigut realistes en la realitat de cada infant. Gràcies
a l’autoavaluació es pot veure quines activitats funcionen,
quines necessiten modificar-se per millorar-les o quines no funcionen
i per tant necessiten modificar-se o substituir-les per fer que la
unitat didàctica funcioni correctament. Per poder fer aquesta
autoavaluació es pot utilitzar un instrument d’avaluació.
Per exemple:
Si
|
No
|
A vegades
|
Mai
|
|
Respecta als companys i companyes
|
||||
Respecta el material de l’aula
|
||||
L’activitat és adient per l’etapa evolutiva de l'infant
|
||||
La distribució de l’espai és correcte.
|
||||
Els objectius s’adapten a la realitat de cada infant.
|
||||
La temporalitzacio es correcta
|
||||
Les activitats resulten atractives per a l'infant.
|
No hay comentarios :
Publicar un comentario